بررسی مسأله بست نشینی از آغاز دوره قاجار تا انقلاب مشروطیت (1210-1324 ق)

پایان نامه
چکیده

بست قرار دادن محلی و امر بست نشینی مبتنی بر نیازهای اجتماعی، از دیرباز در جوامع انسانی بر پایه امر عرفی و سنتی بنا گردید و مورد قبول همه اعم از حاکم و محکوم و ظالم و مظلوم قرار داشت. کم کم اشکالی منبعث از مفاهیم و ریشه های اصلی سنت بست نشینی در زمره احکام و دستورات مذهبی و قوانین و مقررات مدنی رسمیت و قانونیت یافت. سنت بست نشینی در ایران از گذشته های دور وجود داشته است. اما در قالب و شیوه خاص در عهد صفویه رونق یافته و در دوره قاجاریه با رونق بیشتری ملاحظه می گردد. پیدایش سنت بست نشینی از ابتدا منشأیی انسانی و خیر خواهانه داشته و در جهت کمک و یاری به ستمدیدگان و مظلومان بوده است. این سنت با بهره گیری از انگیزه های مذهبی نضج گرفته و انتشار یافت. اما در اثر گذشت زمان و با تغییر و تحول اوضاع اجتماعی، این پدیده نیز متحول و از مسیر و هدف اصلی خود منحرف گشت و در بسیاری از موارد وسیله ای برای سوءاستفاده ظالمان، قاتلان، شورشیان و خیانتکاران گردید و راه فرار از چنگال عدالت را برای اینگونه افراد باز نمود. در جامعه ایران دوره قاجار(تا انقلاب مشروطیت)، به لحاظ ساختار حاکم، بست و بست نشینی رونق قابل ملاحظه ای یافت. عوامل متعددی در رونق و گسترش این امر تاثیرگذار بود که مهمترین این عوامل استبداد و خودکامگی شاهان و حکام، نبود دستگاه قضایی منظم و قانونمند و فقدان عدالت قضایی و دادرسی بود. در این دوره از اماکن و مراکز متعدد، از جمله زیارتگاه‎های شیعی، مساجد جامع و معروف، منازل علما و مجتهدان، منازل رجال و شخصیت های وابسته به دربار، اصطبل و طویله اسبان شاه و مقامات و صاحب منصبان، تلگرافخانه ها، توپ مروارید و توپخانه، سفارتخانه ها و کنسولگری های خارجی به ویژه روس و انگلیس، صندوق عدالت، قهوه خانه شاه، برخی مدارس معروف دینی برای مکان های بست و بست نشینی استفاده می شد. تلاش هایی از سوی برخی مقامات و رجال برای تحدید بست نشینی صورت گرفت. محمدشاه و صدراعظمش حاج میرزا آقاسی، هر چند به ظاهر و با فشار بریتانیا، اقداماتی برای محدود کردن بست انجام دادند، اما نتیجه ای در بر نداشت. تلاش های نیز از سوی ناصرالدین شاه و صدراعظمش امیرکبیر در این مورد صورت گرفت و امیر کبیر توانست برای مدت کوتاهی، نزدیک دو سال، آیین بست را بشکند و در زمان صدارت ایشان از تعداد اماکن بست کاسته شد. اما این تلاش ها نیز مثمرثمر واقع نشد و پس از قتل امیر بست نشینی دوباره رونق گرفت. در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه این رسم و شیوه، شکل سیاسی و اجتماعی بخود گرفت و به صورت تحصن نمایان شد و در مهمترین تحولات سیاسی و اجتماعی آن دوره، یعنی انقلاب مشروطیت نقش شایانی ایفا کرد. طبقات مختلف جامعه به این اقدام دست می زدند. مقامات دولتی و شاهزادگان، روحانیون، تجار، نظامیان، دهقانان و طبقات پایین جامعه از جمله نوکران و غلامان و رعایا برای رسیدگی به عرایض و خواسته هایشان و یا برای رهایی از مجازات از این شیوه استفاده می کردند. بست نشینان به طور عمده، افراد و اشخاص مورد غضب و تحت پیگرد شاهان و حکام و اربابان، مخالفان و اعتراض کنندگان به عملکرد حکام، قاتلان، شورشیان، بدهکاران، ورشکستگان، فراریان از تحمیل مالیات‎های سنگین دولتی، متقاضیان مقرری و مواجب، بستگان(زنان و فرزندان) مجرمان و ستمدیدگان و دادخواهان بودند. هر کدام از آنان هدف خاصی را دنبال می کردند، برخی از بست نشینان مظلومان و دادخواهان واقعی محسوب می شدند که در راستای استیفای حقوق فردی و اجتماعی خود به این اقدام دست می زدند و پناه گرفتن آنان در جلب نظر حکومتگران، دستیابی به اهداف و احقاق حقوق و رهایی از مجازات های ناعادلانه، کمابیش موثر بود. عده ای دیگر از بست نشینان در زمره مجرمان خطرناک، شورشیان، قانون شکنان و متجاوزان به حقوق فردی و اجتماعی بودند، و ورود آنان به اماکن بست، به طور حتم، موجبات رهایی آنان از مجازات نمی شد و با برخورد حکومت مواجه می شدند. مهمترین اقدام در این خصوص از سوی ناصرالدین شاه روی داد و آن شکستن بست سید جمال الدین اسدآبادی در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بود. بست نشینی و تحصن بعد از انقلاب مشروطیت همچنان ادامه یافته و تأثیر خود را در رویدادهای تاریخی کشورمان به جای گذاشته است.

منابع مشابه

نظام قضایی ایران از آغاز قاجار تا انقلاب مشروطیت

نظام قضایی ایران در طول سلطنت پادشاهان قاجار تا قبل از مشروطیت براساس نهادهای‌ بازمانده از عصر صفوی براساس تفکیک صلاحیت‌های شرع و عرف استوار بود.مطالعهء چندوچون این ساختارها و تعامل حکام شرع و عرف برای بررسی علل و عوامل جنبش‌ عظیم مشروطیت و در نهایت صدور فرمان ایجاد عدالت‌خانه و مشورت‌خانه مفید بلکه‌ ضروری است.مطالعهء شواهد و مصادیق متعددی که در دسترس است توأم با ملاحظات‌ دیگر نشان می‌دهد که کا...

متن کامل

نظام قضایی ایران از آغاز قاجار تا انقلاب مشروطیت

نظام قضایی ایران در طول سلطنت پادشاهان قاجار تا قبل از مشروطیت براساس نهادهای بازمانده از عصر صفوی براساس تفکیک صلاحیت های شرع و عرف استوار بود.مطالعهء چندوچون این ساختارها و تعامل حکام شرع و عرف برای بررسی علل و عوامل جنبش عظیم مشروطیت و در نهایت صدور فرمان ایجاد عدالت خانه و مشورت خانه مفید بلکه ضروری است.مطالعهء شواهد و مصادیق متعددی که در دسترس است توأم با ملاحظات دیگر نشان می دهد که کاستی ...

متن کامل

ترجمه در دورة قاجار (از 1210 ق. تا پایان دورة مظفّری)

بخشی از پیشینة ادبی و تاریخی ایران، در آثاری به جای مانده که حاصل ترجمه و یا اقتباس از متون مکتوب به زبان‌‌های دیگر است. این ترجمه‌‌ها را «میرزا»های مسلّط به زبان و ادبیّات فارسی انجام می‌دادند. سبک نگارش این آثار همان سبک نگارش دورة زمانی ترجمه است. دورة قاجاریه از مهمّ‌ترین دوره‌‌های ترجمه در تاریخ ایران از زبان فرانسوی و انگلیسی است.هدف این مقاله، بررسی و ارزیابی نقش و جایگاه ترجمه از زبان انگل...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - پژوهشکده ادبیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023